fredag, september 01, 2006

Fort gåré

En vecka med högt tempo i Göteborgskärgård är avverkad. En toppen vecka, trots att jag är fruktansvärt trött o sliten nu. Det har varit värt det. Jag har gått en kurs i att framföra högfartsbåtar. Det har varit högt tempo, max fokus och jätte roligt. Kul o träffa klasskamraterna igen o få gå denna kursen tillsammans.

Cobra:)

Mestadels har vi kört KBV Cobra i veckan. Det är riktiga monster. 2 st VolvoPenta à 400hk, det mullrar till ordentligt kan jag lova. 50knop mellan kobbar o skär. En underbar känsla när man har koll. I de hastigheterna är det en person som kör och en som navigerar. Man är på helspänn hela tiden för att framföra monstret på ett säkert sätt. Korta kommandon och högsta kravet på fungerande komunikation. Sammarbete är a och o.Som synes är Mia mycket koncentrerad.

Denna turen åkte jag bara med... annars hade jag inte haft tid o möjlighet att fota. Det var inte dumt att bara åka med, men det ville till att hålla i sig. Kristin posar/håller i sig;)
Inte nog med att vi haft så roligt, vi har haft tur med vädret dessutom. Kom på mig själv att fundera på hur fasen jag lyckats få detta jobbet. Tanken slog mig när vi passerade ö efter ö i den vackra skärgården, jag stod o höll i mig o spanade akterut. En sån här vy under arbetstid och massa fartvind i håret, det är nästan för bra för att vara sant:)Vi har under veckan bekantat oss ordentligt med skärgården dels genom att köra Cobra med instruktörer men även genom att köra lite andra båtar på egen hand... (RIB bl a)
Ej att förglömma, man måste äta för att kunna hålla fokus hela dagarna. Det finns många trevliga lunch ställen ute på öarna!:) Lina o Kristin mätta nöjda o glada i solen på bryggan på Öckerö
Även när mörkert lagt sig över skärgården har vi varit ute och kört runt. Nyttigt med ordentlig övning på mörkernavigering. Jag kan berätta att det är blinkade lampor och fyrsektorer överallt i Göteborgskärgård! Det har varit klurigt många gånger, men sista kvällen kändes det riktigt bra, så bra att vi kunde hålla samma hastighet som dagtid. En riktigt cool känsla att susa fram i mörkret med enbart radarn o fyrarsektorer att förlita sig på.
När jag inte har kört båt har jag hunnit med att styla min lägenhet inför försäljningen. Barnkammarkänslan man tidigare fick när man steg in i min hall är nu ett minne blott. Hallen är nymålad och mycket är bortplockat från lägenheten. Mor o far är snälla o ställer upp o hjälper mig med det sista så att lägenheten är redo för fotografering i nästa vecka. Det är med blandade känslor jag nu tar steget, på riktigt, mot att avsluta Götet. Men jag har ju bestämt mig nu det får vara slut med fegandet. Jag måste ta steget fullt ut om jag nån gång ska lyckas med en fast punkt i tillvaron. Det går inte att vara utspridd över hela landet.
Igår kväll var större delen av kursen ute o käkade, som lite avslutning på kursen. Vi var på Tranquilo:) Favorit i repris... bara en capriinia innan maten denna gången. Maten var toppen god ännu en gång. Grillspett med scampi och kött, grillade grönsaker och chèvre o aubergin creme...Mmmm gotti! Kommer sakna Tranquilo.
Kanske kan ta en sväng här i Helsingborg imorgon kväll för att finna ett substitut till Tranquilo. Tyvärr blir det ingen hoppning i helgen:( Planet är trasigt och jag känner inte för att skutta från TigerOlle. Kanske kan jag t om hinna komma ikapp lite grann denna helgen. Lugn o ro skulle int skada med tanke på hur trött jag är nu. Skulle antagligen inte varit ngt trevligt sällskap ikväll om jag genomfört planerna jag först hade för kvällen. Synd att det inte blev så....men kankse lika bra, nu kan jag gå o lägga mig o sova o vakna pigg imorgon istället. Ska bli skönt. Natti

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul o se dig i Götet igen. Förstår inte att du lämnar västkustenpärla o mig;). Jag kommer ner o hälsar på, snart! Du är grym tjejen, var du än bor. Puss på´re /Jonas

Anonym sa...

Du är grym gumman o verkar ha världens bästa jobb, alltid något nytt och spännande på ditt jobb:)
Vi hörs gumman.. Pussar o kramar i mängder!

Anonym sa...

Hmmm undrar just vad du hade för planer för kvällen...;)Kan det vara det du inte hann berätta klart om?

Ullis sa...

Jonas-kom hit snart, du är alltid välkommen. Alltid kul med lite galenskap i ditt sällskap.

Sandra-Hoppas att vi snart ses. Jobbar på mitt mission med skummot

Annika- Fundera du lite till. Ringer dig ikväll o drar allt igen, lovar att vara lite mer närvarande denna gången. Hoppas det gått bra för dig med allt idag.