måndag, juli 09, 2007

Vansbro

Avklarat. Känns som lite antikilmax då det knappt var någon utmaning. Kom upp ur vattnet o funderade på om vi skulle ta en löprunda. Det fanns så mycket energi kvar. Vansbro är ett hån mot övriga Klassiker moment.

Det var tur att Amelie o jag gjorde lite mer av vår utflykt än att bara simma. Vi stack vid lunch i lördags. Vi körde vägen vi cyklade under Vättern, bara för att kolla att det verkligen var enbart jobbiga uppförs backar, det var det. Vi stannade till i Hjo o åt glass. Parkeringen nere i hamnen såg helt annorlunda ut mot då vi sist var där.

Amelie var kartläsare hela vägen o ledde oss in på udda vägar. Hamnade på en lite liten grusväg bl a som otroligt nog ledde oss dit vi skulle. Vi svängde in om Lundsberg o Amelie gav mig en guidad visning av sin gamla skola. Kul att se miljön jag hört så mycket om. Vi övernattade i en mysig lite stuga på ett berg i Filipstad. Primitivt med diskho o badkar ute i skogen. Vi laddade upp med lite bubbel på en klippa med utsikt över Filipstad o massa mygg. I efterhand kan jag se den största utmaningen med vår utflykt i att överleva de värmländska myggen. Elaka, argsinta mördar mygg! Jag är helt prickig nu o uppskattar myggfria Skåne ännu mer.

Efter en ordentlig frukost begav vi oss till Vansbro, fulla av förväntan inför vad som väntade. Mötte Mia o Crille o funderade över vad vi egentligen höll på med. Vilka dumheter mankan få för sig. Frivilligt slänga sig en kall älv o simma 3 km. Ibland blir
det kortslutning i skallen. Det visade sig att det var inte så kallt (17grader) o 3 km i strömt vatten är inte så långt. Amelie o jag simmade på, snackade, sjöng o lekte lekar hela vägen. Roligaste biten var den sista, 1 km motströms. Var tionde meter bevakade funktionärer oss o komma med glada tillrop på sitt hulu hulu språk.( dalmål) Hi hi, vi kunde inte göra annat än o skratta när vi hörde dem. Omgivingen måste undrat vad vi var för en konstiga ena. Bara Amelojs o Ullis!:)


Färjorna från Göteborg till Fredrikshamn valde att inte samarbeta med mig så nu sitter jag i Helsingborg o ska alldeles strax bege mig till Skagen. Ser fram emot en trevlig biltur genom Danmark. Synd att vädret inte är cabbe väder:(
Det var skönt att komma hem o sova i egen säng. Skäms nästan att berätta att jag vaknade imorse, vrål pigg o utan träningsvärk. Vad har gått snett?

Bilder kommer senare. Vi var snyggare än vanligt i vår simstass. Våtdräkt o simmössa-allt klär en skönhet-eller?! Amelojs har lagt upp bilder o ytterligare beskrivning om vår utflykt.

8 kommentarer:

Mirijam sa...

Grattis till ännu en etapp.
Och nej, 3 km låter faktiskt inte så långt, om man jämför med typ 18 mil på cykel.

Kram

Anonym sa...

Min bror tyckte precis samma sak. Vansbro är larvigt.

Mattias Nord upplyste dock om att Vansbro var värre förr. Allt beror på hur älven är reglerad av kraftbolaget.

Cissi sa...

Jag hade nog inte tyckt att Vansbro är larvigt... men så är det, när man är en sån atlet som jag är. :) höh... får ringas snart, när kommer du & mina stövlar o hälsar på nästa gång förresten? :), pussis

Helena sa...

Grattis!!
Bara två kvar då va? Vad fasar du mest för, löpningen eller skidorna?

Saknar dig i Everöd!! När kommer du upp?

Kram!

Anonym sa...

Hello!! Grattis till en etapp till. Du får väl testa en 3 kilometers tur på Östersjön istället vid 15 m/s :)

Ullis sa...

Tack alla! I nuläget bävar jag mest för Lidingöloppet, dels för att det sägs vara mycket värre än en mara t om pga den kuperade terrängen, emn även för att det är närmst i tiden.

Jag har betalt min elräkning så kanske var det därför det gick så lätt;) Undrar vilken rkning jag ska betala inför Lidingöloppet? Tipsa mig gärna!

18mil på cykel är väl inget, tacka vet jag 30!;)

Känner att det skulle var alite mer utmaning att testa samma distans på hemmaplan. Tack för tipset Hedlund.

Helena: Jag kommer till Everöd efter Gotland, måndag näst, nästa vecka... Långt kvar, hmmm:(

Kram på er

Helena sa...

Du kan få betala min bilmeck-räkning.. Ett specialbeställt avgasrör med tillhörande katalysator.. Lär väl landa på ett gäng tusenlappar kan jag tänka mig.. Suck och stöööön!!

Ses näst, nästa vecka då! Ha så kul på Gotland!

Kram

Amelie sa...

Ulle! Hulu hulu kom inte från Dalmasarna. Det kom från mig efter det att de ropat Heja heja. Då svarade jag med hulu hulu.

Kram