måndag, november 13, 2006

Fokus-mig

En skön dag med fokus på mig själv. Regnet öser ner o jag bara myser inomhus. Skönt att bara vara hemma.

Har läst en urskön o udda bok idag. "Ich bin ein Bibliothekar" av Christer Hermansson Jag kunde bara inte låta bli att köpa den då den stod o bjöd ut sig i hyllan på PocketShop. Inte nog med titeln, en svensk bok med den titeln!

Den är skriven i en säregen stil och en alldeles underbar typ av lågmäld humor som liksom pressar sig ut mellan raderna.
Den handlar om en Riktigt God Människa, bibliotekarien Oliver, och hans värld. Han är en sällsynt människa med ovanliga ideal, som alltid tror det bästa om sina medmänniskor. En otroligt underhållande och välskriven historia om en tragikomisk figur, på drift i det moderna samhället. Läs, skratta och begrunda! Oliver är definitionen på tråkig, men han trivs o det gör honom till underbar. Jag skulle vilja träffa Oliver o skaka liv i honom.

Nu är det dags för nästa bok. Tror att jag ska läsa Lille Prinsen för säkert hundrade gången. Längtar efter att pyret ska hitta ut så att jag kan läsa Lille Prinsen för någon, ofta!

"det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen." säger Lille Prinsen Lille prinsen är en underbar liten varelse. LÄS!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå va fint! :) Ska genast köpa och läsa

Ullis sa...

Du ska inte köpa!! ;)

Anonym sa...

Är det inte Christer Hermansson som är så snygg författare?